Nemocnice o čtyřech pilířích

 

Do života vycházíme poučeni zejména po teoretické stránce, ale obecně čekáme, že nás až praxe naučí to podstatné. Pokud jde o léčbu a nemoci, je v tomto ohledu naše příprava snad ještě dostačující, pokud však přijde řada na znalosti o fungování systému a praktického života lékaře, nevíme téměř nic. V náznacích tušíme o možnostech, které nás čekají po studiu, ale rozhodně nejsme prostoupeni hodinami managementu, základy správy nemocnice, vedením personálních pohovorů, možnostmi specializační přípravy a podobně.

Nemocnici a ostatně i jakékoliv jiné zdravotnické zařízení si představuji jako celek o čtyřech pilířích. Prvním budou vždy pacienti, dovolte mi, klienti, protože slovo pacient s sebou nese až přehnanou pokoru, na kterou často spoléháme, ale v moderní době je s pacientem potřeba pracovat zcela jinak. Druhým pilířem je pak nepochybně pojišťovna, která hradí veškeré poskytované služby a v třetí a čtvrté řadě pak ruku v ruce personál a management. Tyto okruhy nestojí nikdy samostatně, ale reagují navzájem a jeden bez druhého nemůže nikdy fungovat. Pokud získá převahu jeden sektor, upozadí se druhý a naopak. Tyto pilíře musí nutně být v rovnováze, jinak se celý systém rozsype jako domek z karet.

Navštívili jsme již asi 60 měst napříč celou Českou republikou a do styku se dostáváme s třetím a zejména čtvrtým pilířem. Nebudeme si nic nelhávat, že my lékaři bychom chtěli snad všechny nedostatky svalit zejména na tuto skupinu a pokud se objevují stížnosti, ze kterých pramení podhoubí krize, jedná se právě o těchto problematikách.

Za tu dobu, co se setkáváme s vedením nemocnic a představujeme jim náš projekt,  utváříme si vlastní vize o budoucnosti nemocnic, spokojenosti personálu a moderním přístupu k zaměstnancům a jejich roli v rámci celého zařízení. Je to vcelku jednoduché. Tam, kde si budou lékaře dostatečně vážit a nemocnice budou mít zájem o to, aby poskytly zaměstnání těm nejlepším uchazečům, Vás vždy přivítá celý tým vstřícných lidí, kteří doceňují smysl Vaší práce. Takové subjekty, které by se spolehly jen na tradici a jistotu toho, že lékař vždy bude a není třeba jej hledat a starat se o něj, u nás na portálu snad ani nenajdete, protože by nás nikdy nepřivítaly . Situace vybízí k tomu, aby lékaři přistupovali jen na nabídky a zacházení, které jsou adekvátní jejich úloze a přínosu společnosti. Divím se a stále doufám, že je to dáno jen neinformovaností, pokud se někdo nechá zlákat mnohdy neúplnou, či jen nedostatečnou nabídkou a kývne na ni.

Možná si říkáte, jak můžete sami srovnávat jednotlivé nemocnice. Doposud byste je pravděpodobně museli všechny objet a udělat si obrázek sami. Nemyslím si, že se tomuto jednou zcela vyhnete, ale rozhodně pomoc existuje. Zkuste třeba již dnes použít náš portál jako jednoduchý vstupní filtr a porovnejte nabídky, které se zde objevují, se zbytkem klasické inzerce z ostatních zdrojů, které zde byly doposud běžné. Razíme nový přístup k jednotnosti a celistvosti. Jsme na začátku a nechceme hned tvrdit, že toto bude platit vždy a všude, jen Vám chceme ukázat, jak se rychle zorientovat v době, kdy nabídka převyšuje poptávku a jak neskončit tam, kde Vás práce nebude bavit.

Setkali jsme se se spoustou kvalitních nabídek, kde budete součástí příjemného kolektivu lidí, kde budete mít svébytnou úlohu a budete se cítit dobře. Vidíte je dnes s námi i Vy?

S pozdravem MUDr. Jan Pavel Novák